Rio Bravo Howard Hawks 141 minutes 1959
John Wayne, Dean Martin, Walter Brennan, Angie Dickinson
何度目かわからぬが、仕事で行き詰まったり、煮詰まったりして、なんとも停滞しているとき、無性にホークスが見たくなるものだ。この頃、成瀬をかためて見ていたのだが、今日は少々寄り道。
何も考えたくない時にホークスを見るという快楽ーーこれは頽廃なのかもしれないが、それでもStumpyことWalter Brennan とJohn Wayne の掛け合い(あの爆弾投げのシーン!)や、Dean Martin が酒の誘惑を断ち切るシーン、台詞ゼロの導入シーン(Dean Martin が壺に入った銀貨を拾おうとすると、John Wayne が壺を蹴飛ばす)をいったん見れば、原始的な映画の興奮に我を忘れてしまう。 しゃべり出すととにかく止まらないAngie Dickinson が、John Wayne に何を言ってもかみ合わず、結果的にいつもケンカ腰になってしまい、自分でもどうにもできない様が艶やかに描かれているのには脱帽!Wayneの鈍重さとDickinsonの上滑りがひたすらニタニタするしかないコメディーを生み出している。His Girl Friday のように男女がマシンガンのごとく唾を飛び散らすスクリューボール・コメディーとは少々異なるが、ホークスの手にかかれば、ジョン・ウェインの巨体すら恋愛喜劇に上手く使われてしまう!
I don’t know how many times I’ve seen this film. But when I feel stressed out or hit a wall at work I can’t help picking up Howard Hawks films. I’ve been intensively watching Naruse these days, but I’d like to take a little break today.
The joy of watching Hawks when you don’t want to think anything — this might be a bit decadent, but anyway you’d be completely blown off when you see Dean Martin picking up a silver dollar in a pot and Duke kicks it away (all non-dialog action), or when “Stumpy” Walter Brennan yells at Duke and throws dynamites, or when Dean Martin gets tempted for drinking then pour the liquor back to the bottle — these moments are filled with primitive joy of cinema.
Angie Dickinson is unforgettable. She can’t stop herself talking when she’s nervous before “Marshal” John Wayne. His masculine dumbness and her rapid emotion make clumsy, yet super attractive tension between them which is, I would say, a western version of “His Girl Friday”.
Talking about talking, the brunt and simple dialogs of the cowboys, Wayne and Martin, always amaze me. This creates pretty funny contrast with Brennan’s non-stop bibble-babble.